keskiviikko 16. lokakuuta 2013

Tukholmassa

Kuvapläjäys jälleen. Tukholmassa seikkailtiin siis maanantaina. Ikävä kyllä, en tunnista mitään paikkoja/rakennuksia mitä kuvasin, joten..

Tässä patsas

.. Ja tässä kapea kuja

Laivasta hypättiin metroon. Tallasin heti alkuun vieruskaverin varpaita, sorry! Nokun piti kaivaa lippua laukusta, koska meidän perässä metroon tulivat lipuntarkastajat. En ihan käsittänyt, että Tukholmassa metrot ampaisevat matkaan hieman eri tyyliin kuin Suomessa.
Metrosta hypättiin pois jossakin vaiheessa ja käveltiin jonkin matkaa etsien Gallerian-ostoskeskusta. Se löytyikin ihan helposti kartan avulla. Autettiin myös paria vanhempaa naista oikeaan suuntaan. Itse en oikein innostunut ostoskeskuksesta, sillä en todellakaan tykkää shoppailusta. Olinkin sitten suurimman osan ajasta Väinön kanssa jossakin istumassa ja odottamassa, että kaupoilla olevat tekisivät ostoksensa. Väinön serkut rytäsivät johonkin vaatekauppaan heti aluksi ja kun me muut olimme käyneet monen monessa kaupassa, he olivat edelleen siellä ensimmäisessä kaupassa. Siellä oli yli vartin jonot sovituskoppiin ja puolen tunnin jono kassalle. En tiedä mitään mitä jaksaisin niin kauan jonottaa. Lopulta odoteltiin tyttöjä kaupan ulkopuolella. Kauppaan oli jonoa ja portsari päästi asiakkaita sisälle sitä mukaa kun niitä tuli ulos. Aikamoinen kauppa on se varmaan.

Lopulta lähdettiin liikkeelle. Samalla räpsin kuvia.

Hieno rakennus

Puutkin on leikattu millin tarkasti laatikoiksi

Käveltiin takaisin metroasemalle päin kapeaa kujaa pitkin, joka oli täynnä erilaisia pieniä kauppoja. Rattaiden kanssa ei mahtunut mihinkään sisälle, mutta aika hyvin kadultakin näki mitä sisällä myytiin. Tii huikkasi minua jonnekin kaupan ovelle ja esitteli kukkaroita. Päätin sitten yhden hauskan ostaa, josta löytyy kuva alempaa.
Kun oltiin aikamme vaeltaneet kujalla, vastaan tuli kivannäköinen kahvila. Gayfriendly vieläpä. Sinne siis. Kahvila olikin ihanan tunnelmallinen; pieni, pimeähkö ja täynnä kynttilöitä. Palvelu oli tosi hyvää ja kakut erittäin.

Muren-kahvila

Kakkuja

Laivalla oltiin syöty vähän liikaa aamiaisella niin ei vieläkään ollut nälkä. Herkut upposi kyllä.
Väinö jaksoi hienosti koko päivän retkellä Tukholmassa. Vähän taisi välillä väsyttää, mutta hyväntuulisena herra pysyi siitä huolimatta.

Metromatka laivalle sujui paremmin, kun muistin pitää visusti kiinni. En siis tallonut enää muiden varpaita.
Terminaalissa oli akvaario ja sitä vähän tutkittiin. Oli pakko laittaa tuokin kuva, vaikka on vähän hämärä.

Laivalla käytiin hytissä vähän hengähtämässä ja suihkussa. Sitten lähdettiin leikkipaikkaan leikkimään. Väinö oli onnessaan isosta laivasta, jossa sai vääntää ruoria. Sieltä olisi saanut kiivetä liukumäkeen, jota pitkin saisi laskea pallomereen. Väinö ei sinne kuitenkaan uskaltanut mennä. Leikkihuoneessa oli ihana iso sohva, jonka päältä sai kivuta ikkunalle istumaan ja katsomaan merimaisemia.

Kruunuja

Lopulta mentiin vähän syömään. Itsellä ei vieläkään ollut nälkä. Otinkin sitten vain Tiin annoksesta vähän lohkoperunoita. Silti olin jälleen ähkyssä.

Herrasmies odottelee ruokaa

Sitten vähän hepulointikuvia..

Väinö iski silmänsä viereisen pöydän hieman vanhempaan tyttöön. Väinö vaivihkaa siirtyi takana näkyvälle sohvalle istumaan ja yritti kurkistella mitä tytöllä on lautasella. Voihan herrasmies!

Lopulta illalla oli vielä lasten muumidisco. Väinö riehui onnessaan ja juoksi tanssilavaa ympäri. Rohkea Väinö. Lopulta alkoi portaiden ylös-alas kiipeäminen kiinnostaa enemmän. Kun sitten lavalla alkoi jokin leikki ja aluksi lasten piti istua alas, Väinö tunki istumaan pieneen rakoseen lasten keskelle.

Discon jälkeen olikin nukkumaanmeno aika. Nyt saatiin siirrettyä sängyt yhteen, kun en ollut ottanut matkapahoinvointipilleriä. Oli vähän virkeämpi olotila kuin edellisenä iltana.
Väinö nukahti helposti ja me Tiin kanssa katseltiin amerikkalaista jalkapalloa tv:stä.

Aamulla heräsin pilkkopimeässä ihan virkeänä. Oltiin tällä kertaa laitettu pimennysverho kiinni enkä tiennyt edes oliko aamukaan vielä. Könysin vessaan ja yritin etsiä kännykkääni ja kaikki vaatteeni. Lopulta löysin kaikki kimpsut ja kampsut ja näin, että kello on vähän vaille kahdeksan suomen aikaa. Lähdin hiljaa hytistä pois, että muut saivat nukkua.
Kävin syömässä aamupalaksi sämpylän. Sitten kävelin vähän siellä ja täällä. Istuin sohvalla katsomassa merelle. Laitoin Astalle viestiä, että ovatko he hereillä. Hereillä olivat. Kysyin hytin numeroa, kun en sitä muistanut. Siihen viestiin ei tullut vastausta, vaikka Asta oli sen lähettänyt. Hengailin yhdeksään asti ja sitten kävin katsomassa olisiko Vää ja Tii herännyt. Siellä ne vielä nukkuivat.

Aamukuvia:

Lähdettiin melkein heti sitten kohti aamupalapaikkaa. Tii sai viimeisen sämpylän, vaikka jonoa oli vielä takanakin paljon. Kaikki oli loppu. Väinölle oli siihen asti maistunut kaikki ruoka hyvin, mutta nyt ei sämpylä oikein maistunut. Pillimehu sentään upposi.
Ulos oli jonoa kertynyt jo monta tuntia ennen laivan satamaan saapumista. Me käytiin vielä Astan hytissä ja rupateltiin. Banaania saatiin evääksi. Lähdettiin sitten kohti omaa hyttiä, kun siivoaja kurkisti ovesta sisään. Mietin, että onko meidän kamat jo heitetty käytävälle pois siivouksen tieltä.

Hytistä otettiin kamat ja lähdettiin. Hissiä oli pakko käyttää ja sitä odotettiin ikuisuus. Vielä oli ulosmenossa ruuhkaa ja madeltiin menemään. Rappusissa oli hankala mennä kaiken tavarapaljouden kanssa, kun oli rattaatkin. Ei jaksettu enää odotella ja jonotella hissejä.

Hyvästeltiin Asta-mummi ja serkkutytöt ja lähdettiin kohti Helsingin ydinkeskustaa. Ratikkaan oli kilometrin jono, joten päätettiin kävellä. Matka oli aika pitkä kantamusten kanssa kävllä, mutta selvittiin. Lopulta oltiin onnellisesti bussissa. Tuijan luona käytiin kääntymässä ja sitten lähdettiin ajamaan kohti Pohjanmaata.

Oli kiva reissu! Seuraavalla kertaa vain voisi suunnitella paremmin mitä Tukholmassa tekisi. Ja jos ei ihan koululaisten lomaviikolla menisi niin hyvä olisi.