tiistai 15. lokakuuta 2013

Ilmajoelta kohti Tukholmaa!

Tukholman reissu tulee kahdessa osassa. Tässä ensimmäisessä osassa on kuvia matkan alkupuoliskolta.

Ilmajoelta lähdettiin lauantaina päivällä. Ajettiin siskoni luokse Helsinkiin. Matka sujui rattoisasti ja illalla vain ollamöllötettiin. Aamupäivällä käytiin vähän leikkikentällä leikkimässä ja sitten tehtiin pitsaa, että jaksettaisi loppupäivä reissata.

Lähdettiin hyvissä ajoin bussilla kohti keskustaa. Loppukilometrit taittui ratikalla. Väinö otti rauhallisesti, eikä ollut mitenkään erityisen innossa kaikesta liikenteestä.
Terminaalissa hengailtiin ja odoteltiin Asta-mummia ja serkkuja.

Terminaalissa

Kohta sitten päästiinkin jo "putkea" pitkin laivaan. Vastaanottokomiteassa oli Muumipeikko ja Pikku Myy! Muumipeikkoa käteltiin arasti ja sitten jatkettiin matkaa kohti hyttejä.

Muumipeikko on hurjan jännittävä livenä!

Hississä Väinöä kauhistutti, sillä seinät oli lasia ja nähtiin miten korkealla oltiin. Onneksi ei tarvinnut kovin ylös reissata. Heitettiin kimpsut ja kampsut hyttiin ja lähdettiin kannelle. Ilma onneksi oli tosi lämmin eikä tuullut juuri yhtään.

Kannella

"maata näkyvissä!"

Näkemiin Helsinki!

Lasihississä

Käytiin iltapalalla jossakin. Olin ottanut varulta matkapahoinvointipillerin ja se alkoi vaikuttaa aika unettavasti kesken syömisen. Ihme, etten sammunut sinne pöydän ääreen. No, jaksoin raahautua hyttiin ja "sammuin" melkein saman tien.

Yöllä heräsin pariin otteeseen. Laiva pysähtyi Ahvenanmaalla ja oli aika kovaa kolinaa. Sitten jossain vaiheessa kuuntelin laivasta kantautuvia ääniä.
Aamulla löydettiin tv:stä kanava mistä tulee vain lastenohjelmia. Väinö sai katsella piirrettyjä ennen aamupalalle lähtöä. Tii kertoi, että Väinön nukutus oli sujunut hyvin. Oli tarkoitus laittaa sängyt yhteen, mutta se jäi sitten tekemättä, kun sammuin. Tiillä oli ollut aika vähän tilaa yöllä.

Aamulla näkyikin jo maata ikkunoista. Aamupalalle lähdettiin. Ensimmäinen paikka oli täynnä, toiseen oli kilometrien jono, joten päädyimme hieman kalliimpaan aamupalapaikkaan. No, siellä olikin vaikka mitä ja söin vähän liikaa.. Väinö oli syönyt koko reissun tosi hyvin ja aamupalakin upposi ihmeen hyvin.

Mielenkiintoista!

Tähystyspaikka

Meidän hytti oli kolme kerrosta ylempänä kuin Asta-mummin hytti. Meidän hytissä olisi ollut tilaa vielä kahdelle muullekin nukkujalle. No, olipahan meillä ruhtinaalisesti tilaa.

Seuraavasta kuvasta saatatte aavistella, että parturireissu jäi tekemättä ennen reissuun lähtöä. Tii olisi saanut surrata kyllä koneella hiukset lyhyiksi ja väriäkin pää olisi kaivannut.. No, sitten ens reissulle hoidetaan pää kuntoon.

Päätin, että paluumatkalle en ota pahoinvointilääkettä. Seuraavassa postauksessa sitten saatte kuulla kannattiko!

1. Maastamahtavia kuvia, arvatenkin tuhat. Vähä mikä reissu, laivas. Nyt Vnö leikkii laivoja vain.
    Säkö voit pahoin matkalla! Nie gehört. Kerran semmosen pilskan kans otin, toiste en ota sillä nukutti kaameesti.
    Korkealla pelotti. Vainko Väinöä...
    Anni

1. En voinut pahoin. Otin Tuijan jemmasta pahoinvointilääkettä ihan varmuuden vuoksi. Ajateltiin, kun näin vanhoilla päivillä seilaillaan niin saattaa iskeä joku mummotauti. Ei kyllä yhtään ollut pahoinvointia tullessakaan vaikka laiva keikkui enemmän.
      Ei kyllä pelottanut korkealla. Kun ei tarvi mitään huteria tikkaita kiivetä niin ei haittaa korkealla olo.

2. Joskus pahoinvointi voi olla onnekasta. Onneksi mä voin pahoin siä pikku lentsikas silloin lumimyrskyssä. Ennen pahoinvointia pelkäsin niin että harvemmin on tarvinnu niin kovaa peliätä. Mutta kun voi pahoin, ei pystyny enää muuhun.