maanantai 1. lokakuuta 2012

Sieniä ja soutamista Hirvensalmella

Eilen saavuimme reissusta. Mummilassa oli vaikka mitä kivaa. Kävimme pari kertaa metsässä sieniä keräämässä ja Väinö pääsi paatilla soutelemaan pitkin hienoa vesistöä. Meitä hemmoteltiin herkuilla ja pääsimme Tiin kanssa kaksin saunaan parina iltana. Luksusta siis.

Väinö katsoo....

...laiturilla...

...hienoa maisemaa.

Alla olevassa kuvassa näkyy rantasauna. Siellä sai oikein mukavat löylyt. Vähän käytiin varpaita katselemassa järvessä, mutta ei tehnyt mieli mennä uimaan kymmenen asteiseen veteen. Ei meistä ole lumihangessa pyörijöiksikään, todettiin ja mentiin takaisin saunaan.

Väinö olisi viihtynyt rannassa enemmän kuin hyvin. Sitä piti vahtia vähintään metrin päästä koko ajan, ettei herra olisi päässyt kahlaamaan napaa myöden järveen.

Järven vesi on kyllä puhtainta mitä ikinä olen nähnyt. Sitä vettä kannettiin sitten saunaankin pesuvedeksi. Täällä pohjanmaan lakeuksilla ei kyllä varmasti löydy yhtä puhdasta vettä mistään.

Sitten viikonlopun teemaan eli sieniin. Pääsimme sienimetsäänkin ilman Väinöä, sillä mökiltä löytyi muutama Väinön serkku, jotka innokkaasti hoitivat Väinöä. Ensimmäinen retki keskittyi suppilovahveroiden etsimiseen ja niitä löytyikin pilvin pimein. Samalla löytyi myös kanttarelleja vielä vähän, vaikka kanttarellisesonki onkin jo ohi. Toisella kertaa metsä tarjosi vahveroita ja mustatorvisieniä. Osaan siis nyt etsiä neljää eri sorttia sientä. Jee! Hirvensalmen metsissä muuten ei ollut yhtäkään hirvikärpästä ja kuulemma niitä on löytynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana vain kaksi. Hurjaa. Täällä meidän lähimetsässä iskee hirvikärpäslauma kimppuun ja ilman kokovartaloverkkoa ei ole metsään asiaa.

Väinökin kantoi kortensa kekoon ja löysi rannasta tatin. Isompaa tattia yritettiin irrottaa maasta isolla lapiolla. Kun sitten tatti meni kahtia, Väinö pelästyi, että teki jotain tuhmaa. Seuraavaa tattia Väinö osasi jo irrottaa oikeaoppisesti käsin. Väinö lähti heti viemään tattia mummille.

Sitten veneilykuvia. Meidän piti lähteä moottoriveneellä liikkeelle, mutta akku oli hyytynyt. Matkaan lähdettiin siis soutuveneellä ja pistettiin vanhin soutamaan. Reilua.

Oli oikein mukava pitkä viikonloppu. Menomatkalla Väinö ei meinannut millään nukahtaa, vaikka väsy oli. Väinö nukkui vain puoli tuntia. Palatessa Väinö nukkui yli tunnin ja kävimme kurkistamassa Keskisen kaupassa menoa ja meininkiä. Mummilassa nukuimme kaikki kolme samassa huoneessa. Väinöllä oli ihan oma pikkusänky, joka otettiin sitten mukaan peräkärryyn. Vielä sänky saa hetkisen olla yläkerrassa säilössä, mutta kohtapuolin pinnasänky saa lähteä ja isojen herrojen sänky tulee tilalle.

Kiitos koko poppoolle! Seuraavaa kertaa innolla odotellessa. :)