lauantai 17. toukokuuta 2014

Lehmien lento vapauteen

Tänään nukuttiin myöhään (puoli ysiin) ja sitten aamupalan jälkeen lähdimme kohti Imoa, jossa oli lehmien laitumelle lasku. Traktoreita oli myös näytillä, joten sellaiseen kavuttiin Väinön kanssa tottakai.

Parkeerattiin aidalle katsomaan lehmien ohi kiitämistä. Ei ne nyt kovin kovaa kiitäneetkään. Vähän ne tuntui hämmästelevän väenpaljoutta. Osa laukkasi utareet heiluen iloisesti.

Nuoret olivat jo ulkona ja tulivat katsomaan, kun väenpaljous käveli kohti isojen lemmujen laidunta.

Isot lehmät olivat juosseet laitumen toiseen päähän. Vähän ajan kuluttua ne hölkkäsivät lähemmäksi. Muutamat lehmät vetivät pukkilaukkaa ja osa puskivat toisiaan.

Väinöä kiinnosti vain autot, traktorit ja ambulanssit. Niitä tähystettiin joka suunnasta samalla kun äidit keskittyivät lehmiin.
Lähtiessämme käytiin vielä kurkkaamassa lampaita.

Väinö bongasi voikukkia. Sellainen täytyi ottaa mukaan ehdottomasti.

Väinölle suurin nähtävyys oli tunneli. Se meni autotien alta. Tunnelissa oli mukava kiljahdella.

Parkkipaikalla iski sitten pieni protesti.

Imolta lähdimme kohti Ilkan markkinoita. Väinö halusi pieneen junaan ja pääsi veturiin. Veturi lähti liikkeelle kovalla metelillä, jota Väinö vähän pelästyi. Muutama rinki meni ihan hyvin, mutta sitten alkoi alahuuli väpättää. Piti pyytää veturimiestä pysäyttämään, että Väinö pääsee junasta pois.
Nopeasti Väinö palautui tästä tapahtumasta. Myöhemmin autossa Väinö kertoi, että junassa oli pelottavaa.

Markkinoilta ostettiin Väinölle Shawn the sheep-pehmolelu ja pehmis, jossa oli muutama karkki.

Vielä lähdettiin sitten Toiskan pop-up ravintolaan. Tänään siis on ympäri Suomea mahdollisuus perustaa ravintola yhdeksi päiväksi. Toiska on Ilmajoella toimiva perhekoti. Sinne siis mentiin ja ulkona söimme. Kasvissyöjät oli huomioitu ja saatiin kolmen ruokalajin päivällinen. Pääruoka oli jotain erikoista hernekeittoa. Toisessa keitossa oli shamppanjaa, Tii söi sitä ja minä ilman shamppanjaa olevaa. Se oli tosi herkullista! Ei uskoisi, että hernekeitosta saa niin hyvää.
Jälkiruuaksi oli creme caramelia. Sekin oli hyvää, vaikkakin supermakeaa. Väinölle ei uponnut mikään. En sitten jaksanut syödä Väinön jälkiruokaa niin sitä sitten jäi.

Lopulta lähdettiin kotiin. Oli siinä paljon hulinaa yhdelle päivälle. Kotona tehtiin koko iltapäivä ulkohommia. Tallillakin kävin iltasella.

Huomenna on Seinäjoen sateenkaariperheiden tapaaminen. Ollaan mukana toista kertaa. :)